Baatlogo
gb

Domov | O nas | Projekti | Trgovina | Kontakt

navTitle titleBarWhite
BaatNormal

Projekt Baat je projekt, ki je nastal ob dejstvu, da smo priča "izumiranju" našega najznačilnejšega dvoosnega potniškega vagona. Dokler je še čas in obstaja še nekaj teh vagonov, smo se lotili zbiranja podatkov in izdelave verodostojnega modela, da na ta način ohranimo ta del naše tehniške kulturne dediščine.

 

Baatprimerjava

 

Pred vami je kratka zgodba o dvoosnih potniških vagonih 2. razreda z območja bivše Jugoslavije, ki so bili izdelani v različnih tovarnah širom tega področja in so obratovali od začetka šestdesetih let do današnjih dni.

 

Tehnični podatki

  • dvoosni vagon dolžine 15,50 ali 15,90 m
  • medosna razdalja 9,30 ali 9,00 m
  • število sedežev: 70
  • maksimalna hitrost: 100 km/h
  • teža vagona: 19 – 21 t
  • ogrevanje: parno, električno z 1500V (diesel-vleka) ali 3000V (elektro-vleka)
  • razsvetljava: dinamo in baterije
  • sanitarije: 1 toaletni prostor
  • prehod med vagoni z zložljivim podestom
  • leto izgradnje: 1961 – 1966
  • proizvajalci: Vaso Miskin Crni (Sarajevo), GOŠA, TŽV Gredelj, TŽV Boris Kidrič (Maribor)
  • kot varianto naj bi izdelovali tudi vagone s 60 sedeži za 2. razred
  • izdelani so bili tudi vagoni za 1. razred s kupeji in 47 sedišči ter mešani vagoni za 1. in 2. razred
  • v BiH naj bi obstajali tudi vagoni za 3. razred

 

Značilnosti za obdobje 1960 - 1969

Vagoni so bili označeni z JŽ – JЖ in oznako Bs (drugi razred).

Na območju Slovenije so vozili tudi vagoni 1. razreda z oznako A.

IIIJZBs36567

 

Značilnosti za obdobje 1969 - 1980

V skladu z novimi standardi, so vagoni dobili nov emblem (JŽ v novem okvirčku), ter oznako Bggissll skupaj z računalniško kodo in kontrolno številko. Vagone najdemo na vseh slovenskih progah. Pobarvani so bili v standardno zeleno barvo RAL 6003 in s črnim spodnjim robom.

IVaJZBggissll

 

Značilnosti za obdobje 1980 - 1991

S ponovnimi spremembami standardov so vagoni dobili nove označbe: Baat. Kjer pomeni "B" drugi razred, "aa" dvoosni vagon in "t" prehod po sredini vagona. Kot že v predhodnem obdoju je v uporabi UIC računalniška označba s kontrolno številko. Najdemo jih na vseh slovenskih progah – tako na glavnih, kot na stranskih. Medtem ko barva ostaja enaka, črni spodnji rob počasi izginja.

IVbJZBaat

 

Značilnosti za obdobje 1991 - 2000

V Sloveniji so po vojni ostali v zeleni barvi še cca 2 leti, oznaka Baat je ostala. Najprej so jim samo odstranili logotip JZ. Poleti 1992 se pojavi novi logotip Slovenskih železnic.

Kot garniture so vozili na relaciji Ljubljana – Zidani most – Sevnica ter na območju Postojne.

Nato so jih prebarvali v belo z rumeno, sivo in oranžno črto - tip »kanarček«.

Na glavnih progah so redno obratovali do leta 1994 (nesreča v Zalogu), nato pa le na stranskih progah – Bohinjka, Ajdovščina in mogoče še kje - do cca. leta 1999. Po tem letu so bile le še občasne vožnje.

Leta 1993 in 1994 so jim dogradili nadstreške preko prehodnih ploščadi.

VaSJZBaat

VbSZBaat

VcSZBaat

 

Značilnosti za obdobje 2000 -

V Sloveniji sta ostala v prometu 2 vagona, ki v trenutku pisanja še obratujeta na avtovlaku med Bohinjsko Bistrico in Mostom na Soči. Pobarvana sta belo s sivim spodnjim robom. Imata različne dolžine in sicer 15,50 in 15,90 m.

Pod HŽ so bili obnovljeni štirje vagoni za muzejski vlak. Sredi leta 2000 so bili umaknjeni iz rednega prometa.

V Sloveniji so bili vsi vagoni tega tipa poslani v razrez (večinoma v obdobju 2005-2008), razen že omenjenih dveh primerkov.

VdSZBaat

 

Viri podatkov:

  • spletni forum vlaki.info
  • spletni forum zeljeznice.net
  • fotografije Venčeslav Lang
  • fotografije Rolf Wiemann
  • fotografije Jože Trpin
  • ostale javno objavljene fotografije

 

O projektu v medijih

Prispevek o našem projektu Baat je bil objavljen tudi na TV Maribor (del RTV Slovenija) in sicer v 2. delu oddaje MINIATURNE ŽELEZNICE. Oddajo Videoprodukcije Gaber si lahko ogledate tudi na Youtubu.


 

Če imate kakršnekoli zanesljive podatke ali slike, ki bi lahko dopolnile zgornji sestavek, vas vljudno naprošamo, da nam jih pošljete na klub@baat.si. Na ta način bomo s skupnimi močmi dobili še jasnejšo sliko o teh zanimivih vagonih iz naše preteklosti.

V primeru, da bi želeli postati lastnik modela vagona Baat, pa obiščite podstran Trgovina.

 

 

Klub Baat
julij 2011

featured

Če imate kakršnekoli zanesljive podatke ali slike, ki bi lahko dopolnile desni sestavek, vas vljudno naprošamo, da nam jih pošljete na klub@baat.si. Na ta način bomo s skupnimi močmi dobili še jasnejšo sliko o teh zanimivih vagonih iz naše preteklosti.